Yeni bir iş kurma fikri ve marka oluşturma konusunda vizyoner bir lider olabilirsiniz. Ancak istatistikler, girişimlerin %90’ının ilk 5 yıl içinde başarısız olduğunu gösteriyor. Yönetimde yanlış adımlar atıldığında şirketler başarısız oluyor. Girişimlerin başarısız olmasının en önemli nedenlerinden biri de ‘Yetersiz Liderlik’.
Bir şirket kuruluncaya kadar kurucu “girişimci”, şirket kurulduktan sonra ise “liderdir”.
Bazı argümanlara göre girişimcilerin çoğu şirket kurma konusunda şirket yönetmekten daha başarılıdır. Peki girişimi kuran kişi ile yöneten kişi aynı olmak zorunda mı?
Tüm girişimler için geçerli olmasa da eğer kendi girişiminizin lideri olmak istiyorsanız çalışanlarınızı ve operasyonlarınızı nasıl yönetmeniz gerektiğini öğrenmeniz ve bir iş kurmak kadar yönetmekten de keyif almanız gerekir.
GoodData’nın kurucusu Roman Staněk, başarılı bir girişimci ve iş lideri. Şu anki şirketi GoodData ise dünyanın en büyük fon yöneticilerinin ilgisini çeken bir şirket. Staněk, Universal Start Up Center tarafından düzenlenen BigData, BigBusiness etkinliğinde 20 yıllık girişimcilik deneyimleri sonucunda dünya devleri ile rekabet eden başarılı bir şirket kurma ve yönetme konusundaki kendi kurallarını paylaşmadan önce “Bu kuralları kimse size öğretemez. Kendi kurallarınızı belirlemek için, kendi deneyimlerinizden yola çıkarak kendi çözümlerinizi bulmalısınız” diyor.

Roman Staněk'ten Başarılı Şirket Yönetimi Tavsiyeleri
1. Ürün Pazar Uygunluğunu Bulun
Bir şirketi kurarken dikkat etmeniz gereken en önemli kural, ürün ve pazar uygunluğunu bulmaktır buna “marketfit” denir. Ancak şirketlerin %99’u doğru pazar ve doğru ürün eşleşmesi sağlayamadıkları için iflas ediyorlar.
Marketfit terimi ilk olarak Marc Andreesen tarafından kullanılmıştır. Hedef kitlenizin beklentilerini ne derece karşıladığınız ve pazardaki boşluğu ne derece doldurduğunuzla ilgili bir parametredir.
2. Hedeflerinizi belirleyin ve kenara çekilin
Girişiminiz için hedefler belirleyin ancak astlarınızın sorumluluk alanına giren kararlara müdahale etmeyin. Çalışanlarınıza kendi çalışma yöntemleri ile sonuca ulaşma konusunda destek olup onların fikirlerini hayata geçirme konusunda özgürlük alanı tanıyın.
İhtiyaç duyduklarında onlara Koçluk yaparak geri bildirim sağlayın.
Sanırım bu konuyu Steve Job’s un bir sözü ile daha anlaşılır kılmak mümkün.
"Zeki insanları işe alıp onlara ne yapacaklarını söylemek pek mantıklı gelmiyor. Biz zeki insanları işe alırız ki onlar bize ne yapacağımızı söylesin."
3. Şirket Değerlerine Önem Verin
On yıl önce kimse kurumsal değerleri tartışmıyordu, bugün her yerde konuşuluyorlar.
Kurumsal değerler, kurum için neyin iyi neyin kötü olduğunu ve yönetimin neye değer verdiğini, neyin olması ya da neyin olmaması gerektiğini belirleyen temel inançlardır.
Örneğin müşteri odaklılık, yenilikçilik, güvenilirlik, sosyal sorumluluk bilinci, paylaşımcılık gibi.
4. Bir misyonunuz olsun
Her girişimci nereye gittiğini bilmelidir. Her şirketin ne yaptığını bilmek için net bir misyonu olmalıdır.
Neyi, neden hangi hedef kitle için nasıl yaptığınızı belirlemelisiniz. Bu misyonunuzu tüm çalışanlarınızla paylaşın. Çalışanlarınıza misyonunuzu sorduğunuzda eğer bilmiyorlarsa bir şeyler yanlış gidiyor demektir.
Birkaç misyon örneğine birlikte bakalım ;
Ford Otosan -Topluma fayda sağlayan yenilikçi otomotiv ürün ve hizmetleri sunmak
OBAY- Küresel rekabet ortamında ürün ve hizmetlerinizin verimlilik ve kalitesine doğrudan etki eden insan kaynağınızı, sahip olduğunuz en değerli ürün ve yatırım unsuruna dönüştürmek, insan odaklı İK Yönetim Mimarisi ile şirketinizin kurumsal performansınızı artırmak.
5. İletişim Kurun
Çalışanlar, danışanlar, müşteriler ile organizasyon (şirket) arasında bağ kurun. İyi bir ilişki yönetimi ile iş birliğini güçlendirin.
Örneğin; çalışanlarınız ya da müşterileriniz için bir dinleme kültürü oluşturun. İlişki yönetimi geliştirmenin ilk ipucu dinleme becerisidir.
Çalışanlarınıza ya da müşterilerinize sorular sorun. Onların fikirlerini alın ve öneriler sunmaları konusunda onları teşvik edici eylemler /araçlar geliştirin.
6. Müşteriye Odaklanın
Şirketler genellikle ürünlerine veya kurucularına odaklanır. Müşterilerin neyi, neden, ne zaman ve nasıl satın aldıklarını anlamak kolay değildir. Ancak her girişim lideri kendini buna zorlamak zorundadır, başka seçeneği yoktur. Bir işletmenin kuruluşunda, pazara yeni bir ürün getiren kurucudur.İşletmenizin onlar için neler yapabileceğini gerçekten anlamak için ilk 50 veya 100 müşterinize kendiniz hizmet vermenizdir.
7. Evet ya da Hayır Demeyi Bilin
Etkili liderlik spor yapmaya benzer. Üç oyun sonra ne olacağını bilemeyebilirsin ama orada öylece durup topu nereye atacağını bilmediğini söyleyemezsin. Sadece oyunu oynamak zorundasın.
Benzer şekilde, bir girişimci lider, her zaman karar vermek için çok az bilgiye sahip olduğunu hissedecektir. Genellikle ek çalışmalara, analizlere vb. ihtiyaç duyarlar. Ancak çalışanlarınızın duymak istediği bu değildir; net bir evet veya hayır duymaları gerekir. Aynı ilke yatırımcılar için de geçerlidir.
8. Sorunlara Değil Fırsatlara Odaklanın
Sorunlar asla uzun vadede fırsatlar kadar kazanç sağlamaz. Sorunlardan kaçamazsın ve görmezden gelmemelisiniz. Ancak bütün zamanınızı sorunlara odaklanarak geçirirseniz onlar yüzünden başka bir şey yapamayacak kadar çok zamanı boşa harcamış olursunuz.
9. Zamanı Doğru Yönetin
Bir girişimci olarak zaman, en değerli kaynağınız veya en büyük düşmanınız olabilir. Zamanınızın kontrolünü ele almazsanız, zaman sizi kontrol altına alır ve siz hiçbir şeyi yönetemezsiniz.
10. İşlerinizi Tamamlayın
Pek çok insan aynı anda pek çok işi yapmaya çalışır ve hiçbirini tam anlamıyla tamamlayamaz. Bazen birkaç işi birlikte yürütmek mümkün olsa da hedeflediğiniz işleri tamamlamak için termin sürelerinin yer aldığı bir aksiyon planı yapmanız yararlı olacaktır.
11. Yaptığınız İşten Keyif Alın
Bir şeyi, başkası yapmanızı istediği için yapıyorsanız veya para için yapıyorsanız, bunu bir veya iki ay yapabilirsiniz ama on yıl boyunca sürdüremezsiniz. Yaptığınız işi sevmiyorsanız başarılı olmazsınız. Çalışmak zordur, başarı daha da zordur, bu yüzden buna değmesi için yaptığınız işten zevk alsanız iyi olur.
12. Çatışmalardan Yararlanın
Mantığa aykırı gelebilir, ancak her zaman fikir birliği içinde hareket eden şirketler bazen kendilerini karmaşık bir durumda bulurlar. Bunun nedeni, işleri farklı veya daha iyi yapmak için itici bir güç olabilecek uyumsuzluğun eksik olmasıdır. Biraz uyumsuzluk yaratmak önemlidir, çünkü bu yeni fikirler ve yenilikler doğurur.
13. Geminin Yelken Açmasına İzin Verin
Eğer yeni bir projeye başladıysanız rüzgârın size yön vermesine izin verin. Ekibinizin neleri bilmesi gerekiyor ve nasıl yapacaklar anlatın. Projenin olgunlaşması için ekibinize zaman tanıyın. Projeye başlamadan önce eğer birisi suya düşerse kurtarma operasyonu için önceden hazırlıklarınızı yapın. Örneğin bir kurtarma prosedürü hazırlamış olun.
14.Ekibinizi Motive Edin
Bir girişimci, ekibiyle iletişim halinde olmalı, onları motive etmeli ve bazen ortak aktiviteler paylaşmalıdır (bisiklete binmek, sabah kahvaltısı, öğlenleri birlikte bir kahve molası). Şirketinizin nabzına dokunun. Ekibinden kimseyle konuşmayan veya kimseyle etkileşime girmeyen ve sonunda ekibinin dağıldığını gören birçok yeni girişimci var.
15. Her şeyi ölçün
James Harrington ölçmenin rolünden bahsederken “Ölçemezseniz anlayamazsınız, anlayamazsanız hiçbir şeyi kontrol edemezsiniz. Kontrol edemediğiniz hiçbir şeyi yönetemezsiniz.” diyor.
Neleri ölçmek istediğinizi belirleyin.
• Yeni bir müşteri kaç haftada kazanılıyor?
• Karşılıklı başarı planları olan müşterilerin yüzdesi?
• Anlaşma kazanma oranı?
• Satış verimliliği?
• Kayıp oranı?
• Çalışanları elde tutma oranı
• Mülakata davet edilen bir adayın işe alınma olasılığı?
16. Kendin Ol
Roman Staněk, "Bir lider, kendine sadık kalmalı ve olduğu gibi görünmelidir. Başka biri gibi görünmeye çalıştığınızda bu iddia ile uzun süre yaşamak mümkün değildir. Bu yüzden gerçek halinizle görülmeye değer olun." diyor.
Bu noktada ne yazık ki Staněk'e tam olarak katıldığımı söyleyemeyeceğim. Kendi deneyimlerden yola çıkarak burada bir parantez açmak istiyorum.
Eğer doğuştan bir lider değilseniz (Doğal Lider) ve kendiniz gibi göründüğünüzde çalışanlarınız mutsuz oluyorsa, iyi bir lider olmak için çalışanlarına karşı
Samimi ve içten olun.
Peşin hükümlü olmayıni
Davranışlarınızda tutarlı olun.
Olumlu bir beden dili kullanın.
Yaratıcılığınızı kullanarak güçlü bir etki oluşturun.
Çalışanlarınıza isimleri ile hitap edin
Sorular sorun.
Bolca gülümsemeyi deneyin.
Kaynaklar
Roman Stanek'in tavsiyelerinin orijinaline Forbes Online'ın Çek'çe baskısından ulaşabilirsiniz.
Comments