top of page

İK Denetimlerinin Kurumsal Katma Değeri ve Stratejik Önemi

Güncelleme tarihi: 5 Tem


"İnsan Kaynakları Denetimleri: Kurumsal Gelişim ve Stratejik Başarı İçin Önemli Bir Adım!"


Çalışanlar, bir işletmenin temel taşlarıdır ve performansları doğrudan firmanın başarısına etki eder. Bu yüzden, etkili bir İnsan Kaynakları (İK) stratejisinin geliştirilmesi ve uygulanması, sadece çalışanların iş hayatları için değil, aynı zamanda işletmenin genel başarısı için de hayati önem taşır.

 

İK departmanı, politika ve prosedürlerin yanı sıra, şirket belgeleri ve çalışanların kişisel kayıtlarının yönetilmesinden sorumludur. Bu nedenle, mevcut durumunuzu, hedeflerinizi ve istihdam yasaları çerçevesinde nerede olmanız gerektiğini, aynı zamanda iş yerinde gerçekten neler olduğuna dair gelenek ve uygulamaları değerlendirmek için bir "envanter kontrolü" yapmak önemlidir.


İK Denetiminin Kurumsal Katma Değeri


İK denetimleri, İK politikalarınızın ve prosedürlerinizin uygunluğunu değerlendirir. Potansiyel sorunları erken teşhis ederek çözüm bulmanıza yardımcı olabilirler. Ancak, İK uyumluluk denetimleri sadece riskleri tanımlamak için değil, aynı zamanda neyin doğru yapıldığını belirlemek, verimsizlikleri gidermek ve maliyetleri düşürmek için de kullanılabilirler. İK uyumluluk denetimi, genel iş hedeflerinize nasıl daha iyi destek olabileceğinizi anlamanıza yardımcı olur.


İK Denetiminin Yürütülmesi


  • İşletmenizi korur , işinize ve kârınıza yönelik riskleri azaltır

  • Güncel olmanızı, uyumlu olmanızı ve iş hukuku kapsamındaki en iyi uygulamaları gerçekleştirmenizi/takip etmenizi sağlar

  • Faaliyetleri genel iş hedefleriyle uyumlu hale getirerek odağı stratejik düzeyde daha fazla İK fonksiyonuna kaydırır

  • İyileştirmelerin en olumlu etkiye sahip olduğu belirli alanları belirler.


İK Denetimleri; yasal uygunluğun sağlanması, süreçlerdeki ve becerilerdeki boşlukların belirlenmesi, rekabet avantajının korunması veya geliştirilmesi, etkili dokümantasyon ve teknoloji uygulamaları oluşturmak, eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve eğitimlerinin faydasının değerlendirilmesi, iletişim ve diğer istihdam uygulamalarındaki güçlü ve zayıf yönlerin belirlenmesinde önemli verileri 3. göz değerlendirmesi ile objektif bir şekilde raporlanmasını sağlar. Ayrıca “Yapılacaklar Listesi”nde yer alan ancak öncelikli olarak ön plana çıkarılması gereken görevlerin hatırlatıcısı olarak da görev yapabilirler. Esasında bir uyumluluk denetimi, boşluk analizinizi ortaya çıkaracak ve eylem planınınız için size doğru bir rota çizmenizde yol gösterici olacaktır.



 

Denetim, aşağıdakiler gibi bazı genel soruların ortaya çıkarılmasına yardımcı olacaktır:


  • Eksik veya güncelliğini yitirmiş politika veya uygulamalarınız var mı?

  • Çalışan el kitabınız kapsamlı ve güncel mi?

  • İK politikası konularınız ve prosedürleriniz yönetime ve çalışanlara iletildi mi?

  • Beklenen çalışan davranışları şirket politikalarında belirtiliyor mu?


Bir denetim gerçekleştirerek, İK sistemlerinizin, politikalarınızın ve prosedürlerinizin etkinliğine ve maksimum etkiyi sağlayacak iyileştirmelerin nerede yapılması gerektiğine ilişkin gerçek ve kapsamlı bir tabloyu kolayca ve doğru bir şekilde elde edebilirsiniz.Tipik olarak, bir İK denetimi başlangıçta aşağıdaki alanlara odaklanacaktır:


  • Yasal uyum

  • Veri Koruma mevzuatına uygun kayıt tutma

  • Performans değerlendirme sistemleri ve dokümantasyonu

  • Politikalar ve prosedürler/çalışan el kitabı

  • İş başvurusu, disiplin bildirimi, zaman raporlama belgeleri, eğitim talepleri gibi İK formları

Başlamanıza yardımcı olmak için, gözden geçirmeniz gereken bilgileri düşünmenize, toplamanıza ve en çok ihtiyaç duyulan yerde iyileştirmeler yapmaya başlamanıza yardımcı olacak bir kontrol listesi hazırladık. 





İK Denetim Kontrol Listeniz


El Kitabı İnceleme

1. Bir personel/çalışan el kitabınız ve bir yönetici el kitabınız var mı?  

2. Yöneticiler el kitabının içeriği, politikalar ve prosedürler konusunda eğitilmiş mi?  

3. El kitabı ve politikalardaki güncellemeler ve değişiklikler nasıl iletiliyor? 


İş Sözlşemeleri

1. Kaç farklı iş sözleşmesi kullanılıyor?

2. Yakın zamanda güncellenen sözleşme hüküm ve koşulları var mı?


Politikalar ve Prosedürler

1. Belirli politikalar mevcut mu ve bunlar en son ne zaman güncellendi

2. Prosedürler için standart bir mektup paketi var mı?


Çalışan İlişkileri - Disiplin ve Şikayet Yönetimi

1. Geçen yıl kaç tane disiplin veya şikayet sorunu yaşadınız?

2. Son 5 yılda herhangi bir mahkeme talebiniz oldu mu?


Veri Koruma ve Saklama

1. Şirkette kim, veri koruma amaçları doğrultusunda şirketin temsilcisi olarak atanır?

2. Şu anda hangi kişisel bilgiler tutuluyor?  

3. Çalışanın özlük dosyaları nasıl saklanıyor ve düzenleniyor?


İşe Alım ve Performans Yönetimi

1. İş rolleri için bir başvuru formunuz var mı ve tüm pozisyonlar için iş tanımları mevcut mu?

2. Pozisyonlar için gerekli nitelikleri, becerileri, yetenekleri ve bilgiyi belirlemek amacıyla bir iş analizi yaptınız mı?

3. Çıkış görüşmeleri yapılıyor mu ve kim tarafından yapılıyor?


İşe Alım

 1. Açık iş pozisyonlarını belirlemek için resmi bir süreç mevcut mu? 

2. İşe alım, insan kaynakları planlamasıyla (öngörülen iş gücü gereksinimleri) bağlantılı mı yoksa tamamen mevcut çalışanların değiştirilmesine yönelik mi?

3. Kuruluşunuz bu işe alım kaynaklarının maliyetlerinin yanı sıra etkinliğini de ölçüyor mu? 


Seçme ve Yerleştirme

 1. Personelin seçimi ve mülakatına kim katılıyor?

2. Şirket mülakat ve seçim süreci için standart formlar kullanıyor mu?

3. İşe alma yöneticileri hedef seçimi (örneğin görüşme teknikleri, pozisyonla ilgili sorular ve yasal uygulamalar) konusunda eğitimli mi?

4. Bir pozisyonu doldurmadan önce genellikle kaç adayla ve hangi seviyelerde mülakat yapılıyor?

 5. Teklifi sunmadan önce kişinin uygun beceri ve bilgiye sahip olduğundan emin olmak için yeterli test ve/veya özgeçmiş kontrolü yapılıyor mu?

6. Adayların (başarılı ve başarısız) bildirimi için açık bir süreç mevcut mu? 


Göreve Başlatma

1. Standart bir prosedürünüz var mı ve eğer öyleyse, bunu ne sıklıkla gözden geçiriyorsunuz?3. Yeni çalışan ve işlemi üstlenen kişiler tarafından imzalanmış/tarih atılmış bir kontrol listeniz var mı?

4. Bir göreve başlama el kitabınız veya kılavuzunuz var mı?


Devam Yönetimi

1. Şirkette devamsızlık oranı yüksek mi?

2. Devamsızlığı azaltmaya yönelik gerekli ve iyileştirici önlemler zamanında ve tutarlı bir şekilde alınıyor mu? 

3. Devamsızlıklar kaydediliyor ve izleniyor mu?4. İşe dönüş görüşmeleri yapılıyor mu?


Performans Yönetimi

1. Personel değerlendirmeleri yapıyor musunuz?

2. Standart değerlendirme şablonu belgelerini kullanıyor musunuz?

3. Değerleme uzmanları eğitimli mi?

4. Değerlendirme görüşmelerinde tutarlılığı değerlendirmek için denetim yapıyor musunuz?



Pek çok işletme için İK denetimleri, işgücünün nasıl, ne, nerede ve ne zaman etkili bir şekilde yönetileceğinin belirlenmesinde temel bileşen olabilir ve günün yönetilmesinde ve büyük organizasyonel değişim programlarının planlanmasında etkili olabilir. 



SORU-YORUM


Peki siz, İK denetimlerinin kurumunuz için ne gibi faydalar sunduğunu düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi merak ediyor, paylaşımlarınızı bekliyoruz.






-------------------------------------------------------------------------------------------------------



BİZİMLE İLETİŞİME GEÇİN


obayHR;


  • İK profesyonellerinden oluşan ekibimiz ile İK Danışmanlık ve Kurumsal Eğitim (Yerinde ya da Online Canlı Destek ve Webinar)

  • Uzman Avukatımız ile İş Hukuku Danışmanlık

  • Çalışma Hayatı Hibe Teşvikleri

  • İK Yönetim Sistemi Web Tabanlı Yazılım

hizmetleri , sizin ve işletmenizin gelişmesine yardımcı olmak için ihtiyacınız olan tüm tavsiye ve rehberliği sağlar. Denetim ihtiyaçlarınızı görüşmek veya destek hakkında daha fazla bilgi edinmek isterseniz bizi

WB : 05389400296 numaralı telefondan yazın veya bilgi@obay.com.tr adresine e-posta gönderin . 

Nasıl yardımcı olabileceğimiz hakkında daha fazla bilgi edinin.

 


Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page